Mental rådgivning/Idrottspsykologi

[slideshow_deploy id=’918′]

Ingvar Bengtson har haft ett samarbete med Sveriges Olympiska Kommittés och RFs grupp av mentala rådgivare.
Han har jobbat med förbund som exempelvis Svenska Seglarförbundet, Alpina skidlandslaget, Damhandbollslandslaget och Badmintonförbundet etc. Dessa uppdrag är på ett övergripande plan med helhetskoppling. Det innebär att förbundskapten, tränare och elitidrottsutövare processar kulturer, laganda och personlig utveckling år efter år. Självklart förbättras ledarskapet/coachning genom denna process.
Sammanfattningsvis så förbättras fyra övergripande områden

  • Laganda/Normer för beteende/Värderingar och Spelregler på laganda
  • Individuell personlig utveckling i linje med ovanstående
  • Ledare/Tränare/Coacher utvecklas i linje med ovanstående
  • Mental rådgivning (se nedanstående lista)

Många individuella elitidrottsutövare på olika nivåer, från yngre till äldre, inom exempelvis badminton, segling, golf,alpint, tennis, friidrott, ridning, simning med mera får hjälp i sin mentala utveckling. (Se ovanstående fyra punkter)

Ingvar hjälper också klubbar och förbund med mental träning genom att hålla föreläsningar, skriva artiklar i klubbtidningar och utbilda olika grupper i t ex hur man skapar en vinnarkultur, prestationspsykologi, mentalt tänkande, laganda, coaching.
Läs mer om föreläsningar/seminarier

Segerintervju med Björn Allansson [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E-g51SPBL9o[/youtube]

Mentala råd och tips

1. Gör en referenslista på platser och tillfällen som för dig känts positiva – skriv ner känslor och minnen
2. Ta fram målbilder som utmynnar i prestationsorientering
3. Ta bort ordet ”inte” i kommunikation med dig själv
4. Sätta upp mål mot dig själv som du kan påverka
5. Självinsikt
6. Lika attityd vid träning som vid tävling
7. Lär dig återhämta energi
8. Ett moment i sänder
9. Lika attityd till alla exempelvis väder och situationer
10. Säg ofta till dig själv ”Jag kan bara göra mitt bästa”
11. Skriv ned positiva affirmationer (”jag är bra på att …..”)
12. Förse dig med bra tränare
13. Förankra spelregler (normer för beteende) med övriga i laget
14. Etablera laganda med andra
15. Nätverka
16. Hjälp varandra
17. Ha ett positivt tänkande
18. Läs böcker om idrottspsykologi
19. 50/50 balans – innebär att lägga nivån på prestationen på ett sådant sätt att man har 50 procent chans att klara uppgiften
20. Spänningsreglering
21. IPS-profil

Ingvars egna idrottsliga meriter är en tillgång kopplat till att förstå andra idrottare (deltagande i 25 SM, 15 VM, 1 OS med bland annat VM 3:a 4:a 5:a 10:a 11:a, SM 1:a, EM 4:a 8:a) ok-jolle, finn-jolle och starbåt.